۱۳۸۷ مرداد ۲۵, جمعه

سالار عقيلي در المپيک پکن به اجراي برنامه خواهد پرداخت


با سلام خدمت شما و اميدوارم که خوب و خوش باشيد

شما روز 13 آگوست راهي شهر پکن هستيد گفت و گوي ما پيرامون برنامه شما در اين سفر است – لطفا کمي در اين باره توضيح دهيد؟

در المپيک 2008 پکن من به اتفاق يک خواننده ي خانم چيني و يک خانم فرانسوي به نام خانم ادل قرار است اپراي مارکوپولو را به روي صحنه ببريم که توسط يکي از بالرين‌ها و کارگردان ها ي خوب تاتر اين کار به سر انجام مي‌رسد و حدود 45 نفر بازيگر دارد و در کل يک ديد نو گرايانه به تاتر و اپرا دارد.

شما در تمام قسمت‌هاي اين اپرا به عنوان خواننده حضور داريد؟

من پنج قسمت را مي‌خوانم که دو قسمت آن با دو خواننده ديگر است که هم زمان مي‌خوانيم و سه قسمت را هم به صورت سلو اجرا مي‌کنم.

اشعار اين اپرا از کيست؟

اشعار اين اپرا از سفر نامه‌ي مارکوپولو انتخاب شده که به زبان‌هاي مادري هر کدام از ما خواننده‌ها ترجمه شده است براي خواننده ي چيني به زبان چيني و براي خانم ادل به فرانسوي و براي من به فارسي .
اين کار سفر‌هاي مارکوپولو را به تصوير مي‌کشد – تمام رنج‌هايي که مارکوپولو طي اين سفر متحمل شده تا به معشوق خود برسد .

آهنگ ساز اين مجموعه چه کسي‌است؟

آقاي آرموند امار که ايشان هم اهل فرانسه هستند .

اطلاع دارم شما قبلا هم با اين اهنگ ساز کار کرديد لطفا توضيحي در اين باره بدهيد؟

بله - ايشان اهنگ ساز موسيقي فيلم بابا عزيز هستند – اين فيلم در فرانسه ساخته شد و آقاي امار از من دعوت کردند که به عنوان خواننده در موسيقي اين فيلم بخوانم و حدود سه سال پيش ظبط اين کار در پاريس به اتمام رسيد.

اجراي شما در پکن به پايان مي‌رسد يا باز هم کنسرت هايي در پيش داريد؟

مارس 2008 در شهر پاريس هشت اجرا با همين ارکستر در پيش داريم .

اسم ارکستري که با شما و آقاي امار همکاري مي‌کند چيست؟

ارکستر اسم خاصي ندارد ولي يک ارکستر کلاسيک است که از سازهاي کلاسيک غربي و سازهاي جهاني تشکيل شده

تعداد نوازنده‌هاي اين ارکستر چند نفر است؟

حدود 30 تا 40 نفر

اين اپرا در کدام سالن به روي صحنه مي‌رود؟

در بيجينگ اپرا ي شهر پکن که فکر کنم 4 تا 5 هزار نفر ظرفيت دارد.

شما به عنوان خواننده موسيقي سنتي ايراني در ايران و جهان مطرح هستيد آيا خواندن اين اپرا با موسيقي ايراني و سبک خواندن شما در تناقض نيست؟

ببينيد – من خودم موسيقي ايراني اجرا خواهم کرد ولي فرم اين نمايش به صورت اپرا است.

در چه دستگاهي مي خوانيد؟

در دستگاه نوا- شعر را به من دادند و من سعي کردم بيشتر بر اساس صحنه و نمايش و تصاويري که اجرا مي‌شود اين ملودي‌ها را بر روي آن اشعار بگذارم.
خيلي کار سختي بود چون اشعار در واقع به صورت متن ادبي بود . براي نمونه يکي از اين اشعار اين گونه است:

روحي بر امد

تا در حاشيه ي دنياي خود

سرگردان شود

اين شعر را در شروع کار مي‌خوانم که در واقع مارکوپولو به صورت روح در صحنه بلند مي‌شود و شروع به حرکت مي‌کند.

اين شعر را من شروع به خواندن مي‌کنم بعد آن خواننده ي چيني و به دنباله ي آن خانم ادل شروع به خواندن مي‌کنند.

براي اين اپرا که به مناسبت برگزاري المپيک است از خوانندگان سه کشور که به هر حال شرکت کننده‌هايي هم در المپيک دارند دعوت به کار شده است.





شما فرموديد در دستگاه نوا خواهيد خواند - ربع پرده‌هاي دستگاه نوا را با ارکستر کاملا کلاسيک و با توجه به موقعيت موسيقايي دو خواننده‌ي ديگر چگونه اجرا مي‌کنيد؟

بخشي از اين کار در دستگاه نوا است و در نهفت نوا چون يک بخش از اين کار را فقط از تحرير ايراني استفاده مي‌کنم – يک بخش از کار هم داراي فضاي خاصي است که واقعا نمي‌توان گفت در چه دستگاهي است در واقع بر اساس ملودي و شعري که به من دادند اين فضا را خودم تدوين کردم و بر روي شعر و ملودي گذاشتم.
ربع پرده‌ها راهم ارکستر به صورت اکمپانيمان و اکورد در زير صداي من مي‌پوشاند و حجم مي‌دهند .

آيا با دو خواننده‌ي ديگر تمريني داريد يا خير؟

حدود 15 روز پيش من 4 شب در پاريس تمرين داشتم به همراه دو خواننده ديگر- ارکستر و کل تشکيلات اجرايي و عوامل صحنه و حتي لباس مخصوص و در واقع من فقط به خاطر تمرين اين کار از ايران به پاريس سفر کردم .
شايان ذکر است اين کار از شبکه TVE هم بزودي پخش خواهد شد.

اجراي اين اپرا اتفاق مهمي است که در تاريخ موسيقي جهان به ثبت خواهد رسيد و بزودي شاهد آن خواهيم بود – مصادف بودن ان با المپيک پکن – پيوند موسيقي اقوام مختلف - پيوند هنر عظيم تاتر با موسيقي که ما آن را به اسم اپرا مي‌شناسيم و از همه مهم تر حضور موسيقي ايران اين هم در اين شرايط حساس اتفاق ساده و کمي نيست
احساستان در رابطه با اين موضوع چيست که شما به عنوان سفير موسيقي ايران در اين اپرا نقش خواننده را بر عهده داريد؟


به هر حال من هر کاري که انجام مي‌دهم براي اين مرز و بوم است و براي مردم اين کشور و موسيقي ايران.
براي من باعث افتخار است که در چنين برنامه‌ي عظيمي خواهم خواند و اميدوارم هميشه اين اتفاقات باشد و بتوانم براي مملکتم افتخار کسب کنم.

با تشکر از شما