۱۳۸۷ تیر ۲۲, شنبه

گفتگو با سعيد فرج پوري درباره ی کانون چاووش


پنج شنبه 03 خرداد 1386


در خدمت سعید فرج پوری نوازنده ی پرتوان ساز کمانچه در ایران هستیم – به بهانه ی کنسرت های ایشان با استاد شجریان با ایشان گفتگو نشستیم و امیدواریم تمام کسانی که علاقه مند به موسیقی ایرانی چه در ایران و چه در اروپا و آمریکا هستند و سوالاتی در رابطه با موسیقی دارند در این مصاحبه به پاسخ های خود دست یابند.
قبل از هر چیز می خواستم از نقطه ئی که موسیقی را شروع کردید و به نواختن کمانچه پرداختید برای ما سخن بگویید؟

من هم سلام و عرض ادب دارم به همه ی دوستان در هر جایی که هستند و امیدوارم که خوب و خوش باشند. من از کودکی موسیقی را شروع کردم نقطه ی آغاز کار من در سنندج بود که خدمت استاد حسن کامکار آموزش موسیقی را شروع کردم بعد از چند سالی یک ارکستر خردسالان تشکیل داشتیم که فعالیت های گروهی انجام می دادیم و طی رشد سنی در ارکستر بزرگسالان – ارکستر وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و کنسرت های مختلف در شهرهای مختلف ایران اجرا می کردیم و بعد از آن به تهران مهاجرت کردم وارد گروه شیدا به سرپرستی آقای محمد رضا لطفی در کانون فرهنگی هنری چاووش فعالیت کردم و همچنین در گروه عارف هم فعالیت های موسیقائی داشتم همچنین با گروه آقای پایور و گروه آوا با خوانندگی آقای شجریان و از سال 2000 میلادی هم با گروه دستان همکاری می کنم و در کنار این فعالیت ها یک بخش هم کار را هم به تدریس اختصاص دادم در کانون چاووش – مرکز حفظ و اشاعه – دانشگاه هنر – هنرستان موسیقی و .... _ سعید فرج پوری به اسانی اسامی را نام میبردکه هر کدام انها وادی خاصی از سرزمین عشق در دنیای موسیقی معاصر ما هستند مخصوصا چاووش که نقطه ی عطف موسیقی ایران به شمار می رود خواهشم این است که بیشتر در مورد چاووش صحبت کند؟

تقریبا از 28 سال پیش من وارد کانون فرهنگی هنری چاووش شدم واقعا در آن موقع با توجه به انقلاب ایران و فعالیت های محدود موسیقائی کشور بار موسیقی به دوش بچه های چاووش بود. نوازندگان چاووش در 2 گروه فعالیت می کردند : 1) گروه شیدا به سرپرستی آقای محمد رضا لطفی 2) گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده و هر از گاهی این 2 گروه با هم جمع می شدیم و برنامه ی مشترکی را انجام می دادیم.

دوستان عزیزی در این گروه ها بودند از جمله برادران کامکار ها – علی اکبر شکارچی – هادی منتظری – حمید متبسم – زیدا... طلوعی – فرخ مظهری – مجید درخشانی – ارشد طهماسبی – جمال سماواتی – عبدالنقی افشار نیا – جمشید عندلیبی – ناصر فرهنگ فر – ارژنگ کامکار – و.....

در ضمن از راهنمایی های بی دریغ آقای هوشنگ ابتهاج هم بسیار استفاده می کردیم و یکی از پشتوانه های کانون چاووش بودند.

آن موقع کانون چاووش در خیابان حقوقی واقع شده بود و محل تدریس ما هم بود در واقع هم محل تدریس ما بود هم محل تمرین ما.
فکر می کنید آیا آن روز ها باز خواهد گشت؟

ترکیب این مجموعه ( چاووش ) حاصل شرایط آن موقع بود در آن زمان سن ما کمتر بود و ما جوان تر بودیم و عشق به کار – همدلی – و درستی بین بچه ها بسیار حاکم بود و خوشبختانه کارهایی که آن زمان منتشر شد جز ماندگار ترین آثار موسیقی ایرانی بود.
- بعد ها بسیاری از که به اروپا مهاجرتکردند مثل آقای مجید درخشانی) با حال و هوای چاووش مشغول فعالیت شدند – امروز چاووشیان ( ان هایی که به اروپا مهاجرت کردند مثل آقای مجید درخشانی) با حال و هوای چاووش مشغول فعالیت شدند – امروز مجید درخشانی به ایران باز گشته و با جناب شجریان دور هم جمع شدید و گروهی را تشکیل دادید لطفا راجع به این همکاری صحبت کنید؟

تقریبا 1 سال پیش به دعوت آقای شجریان شروع به کار کردیم و اصلا برنامه خاصی نداشتیم ولی شروع به کار کردیم واجراهای ما در اروپا آغاز شده است.
در آمریکا برنامه ندارید؟ فعلا این شروع کار است تا بعد چه شود.

قطعات ساخته ی چه کسانی است؟ من – آقای درخشانی و آقای شجریان هم تصنیف ساخته اند.
سعید فرج پوری یک نوازنده ی مداوم بوده و از وقتی که وارد موسیقی شده همیشه حضور داشته روزی چند ساعت تمرین می کنید؟

( با متانت می خندد) شما لطف دارید اما با توجه به شناخت موسیقی کار موسیقی جدی واقعا به کار زیاد احتیاج دارد چه تمرین چه اجرا – و چه تجربه هایی که در این اجرا ها و ظبط ها به دست می آید.
در آخر اگر حرف خاصی دارید بفرمایید:

پیام خاصی ندارم و دوست دارم بدینوسیله از همه ی کسانی که موسیقی را حمایت می کنند و با عث می شوند که نور این چراغ خاموش نشود تشکر کنم.

با تشکر

نکته: مصاحبه ی زیر همراه با دوست ارجمند جناب آقای محمد جواد رهنما تهیه گردیده.