۱۳۸۷ تیر ۳۱, دوشنبه

مصاحبه با حمید متبسم در برنامه شبی با صاحبان نغمه های ماندگار رادیو پیام

شبی با صاحبان نغمه های ماندگار



شب گذشته ( 18 / 10 / 86 ) حمید متبسم آهنگ ساز و نوازنده تار و سه تار میهمان برنامه ی شبی با صاحبان نغمه های ماندگار در شبکه رادیویی پیام بود. مطالب زیر حاصل گفت و گوی 4 ساعته ی آقای کاکاوند با جناب متبسم در این برنامه می باشد.

قسمت اول:

آقای متبسم وقتی از شما سوال شد چه اهنگی را دوست دارید که برای شما پخش کنیم فرمودید چکاد پرویز مشکاتیان – بین این همه اهنگی که شما شنیده اید چرا این آهنگ را انتخاب کردید؟

اول این که اهنگ سازی پرویز مشکاتیان همیشه برای من سر مشق بوده و بعد این که دستگاه چهار گاه را خیلی دوست دارم ضمنا این قطعه فخر دستگاه چهار گاه را خیلی خوب بیان می کند.

چند وقت است ایران نیستید؟

سال 1365 از ایران خارج شدم و به آلمان مهاجرت کردم و ماندگار شدم و آثارم را از بامداد تا لولیان همه آنجا خلق شده ولی هیچ گاه ارتباط خود را با ایران قطع نکردم.

در حال حاضر چرا به ایران سفر کردید؟

من 2 هفته در ایران اقامت خواهم داشت همراه با گروه دستان - و مشغول اماده کردن پروژه جدیدمان هستیم همراه با همایون شجریان در ضمن کاری را اماده کردم که نیمی از ان را سال قبل در ایران ضبط کردم به نام: به نام گل سرخ که کل اشعار از شفیعی کدکنی است به همراه گروه دستان با صدای سالار عقیلی.

می خواهیم آثار شما را مروری کنیم:

بامداد همراه گروه عارف 1369 با صدای بیژن کامکار

بوی نوروز گروه دستان 1371 با صدای ایرج بسطامی

نوای دریا 1373 تک نوازی سه تار

ساز نو آواز نو گروه دستان با صدای شهرام ناظری

سه نوازی 1378

مجموعه حنایی سال 2000 میلادی گروه دستان

ضرب تار دو نوازی با بهنام سامانی 2001

شوریده گروه دستان 2002

گل بهشت گروه دستان 2004

ماه عروس گروه دستان با صدای صدیق تعریف

لولیان گروه دستان با صدای شهرام ناظری

کمی در باره ی مجموعه بامداد و قطعه ونوشه که پخش خواهد شد توضیح دهید؟

بنده علاقه ی خاصی به موسیقی ارکسترال دارم به کار تنظیم شده و فکر شده و معتقدم که موسیقی باید این مشخصه را داشته باشد.

همیشه دوست داشتم یک کار برای سه تار و ارکستر و یک کار برای تار و ارکستر بنویسم.

که در اول راه اهنگ سازی این کار را انجام دادم – روی یک ملودی مازندرانی کار شد و به توصیه یک دوست خوب که از شاگردان من بود گفتم شما یک اسم برای این قطعه بگذار و ان هم نام ونوشه را انتخاب کرد که به معنی بنفشه کوهی می باشد.

پایان قسمت اول